Adres: Burg. J.V. Aperenstraat 37 in 2320 Hoogstraten

Contact: lieve.leyten@telenet.be of 0472/35.12.87

Het contextueel denken

Het woord “context” duidt op de verbondenheid van de mens met zijn betekenisvolle relaties over de generaties heen.

Als mens leven we niet alleen op deze wereld. We staan steeds in verbinding met anderen.

Gezonde dynamische relaties berusten op vertrouwen, rechtvaardigheid en een evenwichtige balans van geven en ontvangen. Deze relaties geven ons energie en doen ons groeien als persoon.

Relaties die verstoord geraken of volledig tot stilstand komen, kunnen leiden tot allerlei problemen: spanningen, niet meer goed functioneren, je futloos voelen, angst, onzekerheid ...

image

Dynamieken

begeleidingstraject

Welke dynamieken kunnen de relatie tussen mensen verstoren? Waardoor geraken mensen uit verbinding met zichzelf en anderen?

Eén van de dynamieken die de relatie tussen mensen kan verstoren, is geleden onrecht. Onrecht kan op twee manieren in ons leven komen. Een eerste manier is onrecht dat door het leven wordt uitgedeeld. Het overkomt ons. In de volksmond wordt gezegd: “Dat is ons lot.” Er is niemand verantwoordelijk voor. Denk maar aan getroffen worden door ziekte. Een tweede soort onrecht is onrecht dat mensen elkaar aandoen. Onrecht vanuit niet gezien worden, geen erkenning krijgen, pijn, frustratie ...


Dikwijls vinden thema’s waar we als individu mee worstelen hun oorsprong in de familiegeschiedenis. Het speelt onbewust. Sommige patronen worden van generatie op generatie doorgegeven. Meer zicht krijgen op deze patronen en ervan loskomen, kan je helpen keuzes maken meer afgestemd op je eigen waarden, doelen, verlangens, dromen en behoeften. Dit levert meer vrijheid op. Het brengt je meer bij je kern en wat jijzelf belangrijk vindt in het leven.

Tijdens het begeleidingstraject wordt niet alleen stilgestaan bij de gezinscontext waarin je nu leeft. Er wordt eveneens gekeken naar de invloed van vorige generaties (ouders, grootouders) op je huidige functioneren, als van toekomstige generaties (kinderen en kleinkinderen).

In de gesprekken ben ik niet alleen verbonden met de persoon die de hulpvraag stelt. Ik houd rekening met wat de effecten zijn op andere personen uit de omgeving (ouders, partner, kinderen).